Free Dragonball Z 5 Cursors at www.totallyfreecursors.com

Wednesday, 4 March 2015

Hari Sukan 2015 part 1

Assalamualaikum...
Entry kali ini berkisahkan hari sukan-45 tahun di SMK Mentakab. Rumah sukan aku ialah Kuning sama dengan Elvyianah. Pada tahun lepas, rumah kuning berada di tempat terakhir then masa merentas desa pada hujung bulan Januari lupa tarikh Alhamdulillah kuning berjaya dapat tempat ke-3 dan sukan kali ini agaknya tempat keberapanya? Akan diberitahu di hujung entry part 2, jadi sila bersabar dan layan story. Anyway sukan kali ini dijalankan selama 3 hari iaitu pada hari Isnin 2/3/2015 hingga hari Rabu 4/3/2015. By the way, aku ni Naib Pengerusi  rumah kuning tapi kan naib pengerusi ni relaks padahal ahli-ahli lain sibuk dengan hiasan khemah. Opps, sorrylah yek, naib pengerusi sibuk dengan acara sukan.

Pada hari Isnin, 2/3/2015
Acara sukan diadakan pada waktu pagi pukul 7.30 am hingga 12.30 pm dan juga pada waktu petang iaitu pukul 4 pm hingga 6.30 pm. Nasib baik acara aku pagi tapi kesian Elvy sebab acara dia pada waktu petang. Acara apa kita orang masuk? Aku masuk acara lompat jauh manakala Elvy masuk acara 400m dan 1500m. Alhamdulillah aku berjaya dapat tempat ke-3 dalam lompat jauh tapi sepatutnya aku nombor 2. So apa kes boleh jatuh ke tempat ke-3 ni. Kisahnya, acara lompat jauh ni ada 8 orang peserta dan ada top 4 iaitu Tee Chai Xiu, aku, Sia Chi Xuen dan Rebecca (budak Sarawak) dan boleh melompat sebanyak 6 kali dan akan pilih lompatan yg paling terbaik. Tee Chai Xiu tak payah pandanglah sebab johan comfirm dia tapi ni masalah antara aku dan Sia Chi Xuen. Actually, lompatan pertama aku 2.6m something, then ke-2, 2.8m something then lompatan ke-3,4,5 pula 2.9 something, tapi lompatan terakhir, 2.66m, ni letih punya pasalah lah. So apa masalah dengan Sia Chi Xuen? Masalahnya, kebanyakan lompatan aku melebihi lompatan Sia Chi Xuen tapi di sebabkan ada satu lompatan dia dapat 3m, maka aku jatuh di tempat ke-3. Tak apalah, yang penting menang juga. Anyway Tee Chai Xiu memang terbaiklah, lontar peluru, lompat tinggi dan lompat jauh semua dia dapat johan. Nasib baik dia rumah kuning.

Pada waktu petang pula, walaupun aku tak ada acara, aku datang juga untuk bagi semangat pada Elvy. Alhamdulillah Elvy berjaya dapat johan dalam acara 400m. Sementara menunggu masa untuk acara 1500m Elvy tanya aku, patut ke dia lari 1500m. Dia tanya aku ni mesti sebab dia letih dan sebab dia takut pada seorang budak ni. Aku pun suruh dia rehat dulu, minum air banyak-banyak dan fikir masak-masak. Bila dah tiba acara 1500m, Elvy cakap dia nak masuk jelah mencuba nasib. Tapi kita orang risau dengan seorang budak cina dari rumah hijau. Nama penuh dia aku tak pasti macam mana tapi ramai orang panggil dia A Kong, beliau dulu pun sekolah Hwa Lian dan sama kelas dengan Bella. Huh, dengar nama pun dah boleh buat orang cuak. Aku dengan Elvy memang yakin sangat johan memang akan jatuh ke tangan A Kong. Alhamdulillah, Elvy dapat no. 3 manakala no. 2 ialah budak India, kalau tak silap aku nama dia Nithiya, tak tahulah ejaan betul ke tak.

Pada hari Selasa, 3/3/2015
Hari yang aku tunggu-tunggukan telah pun tiba. Memang rasa excited sangat dengan hari Selasa ni. Datang sekolah je bersemangat sebab acara yg aku masuk ialah acara favourite aku iaitu 100m dan 4x100m tapi aku risau sikit dengan acara 4x100m sebab antara 4 orang dalam geng aku tu, cuma aku je yang laju, yang lagi tiga tu lebih kurang je. Dia orang 3 risau juga sebenarnya tapi aku cuba untuk legakan hati dia orang sikit dengan cakap, "jangan risau, saya ada" dalam bahasa cina walaupun masa tu aku tak pasti lagi menang atau kalah. Anyway, dalam acara 100m aku berjaya dapat johan. Dah lama sebenarnya aku nak dapatkan pingat emas dalam acara 100m ni sejak darjah 5 lagi tapi apakan daya, tak ada rezeki. Bila masuk Hwa Lian, aku cakap aku tak mahu berlari jadi impian aku untuk dapatkan emas terpaksa dilupakan sebab tak mahu mewakili sekolah dan seumpamanya. Tapi aku tak sangka yang aku akan sambung belajar di tingkatan 6 jadi inilah masanya untuk hidupkan impian yang aku tanam sejak darjah 5. Aku akan dapatkan pingat emas walau macam mana sekali pun sebab ini tahun terakhir aku. Dan akhirnya, Alhamdulillah, berjaya. By the way, tempat ke-2 ialah Roha dan tempat ke-3 ialah Fairuz. Masa berada di garisan permulaan, aku risau juga dengan Roha dan Fairuz. Geng aku pula iaitu Puvaneswary aku tak anggap dia sebagai saingan walaupun kita orang rumah sama sebab aku pernah lumba dengan dia sebelum ni, jadi aku yakin dia tak akan dapat kalahkan aku tapi aku harap dia dapat potong Roha atau Fairuz tapi tak berjaya. Bila dah hampir garisan penamat tu, aku pun angkat dua-dua tangan aku dan buat peace tanda gembira sebab berjaya mencapai impian yang ditanam sekian lama. Then Cikgu Emy datang dan peluk aku. Heol, cikgu kau peluk aku? Aku memang tak minat betul kena peluk ni. Cikgu ni pun satu, cara dia layan aku ni macam kawan atau adik dia pula. Baik sangat cikgu Emy ni, dah lah comel pula tu. Kan bagus kalau dapat selfie dengan cikgu Emy.

Masa acara 4x100m, Aw Phui Wan merupakan pelari pertama, Pheng Yen Jie ialah pelari ke-2, Goh Kai Ying ialah pelari ke-3 dan aku ialah pelari ke-4. Masa nak tentukan kedudukan pelari 3 orang tu main lattalilat betul ke aku eja? Nasib baiklah kedudukannya seperti yg aku harapkan iaitu seperti yg aku cakap tadi. Aku memang harap sangat kedudukannya macam tu. Masa Aw Phui Wan lari, dia no. 2 then masa Pheng Yen Jie & Goh Kai Ying jatuh ke tempat ke-4. Bila baton dapat kat tangan aku, apa lagi pecutlah. Dah lah masa tu terakhir. Masa aku lari tu aku nampak budak India yg bernama Gayatri (rumah biru), tak tahulah betul ke tak ejaan, aku cuba speed sampai limit tapi apa boleh buat speed aku memang dah sampai limit tapi nasib baik aku masih ada energy untuk lari dan berjaya potong Gayatri. Masa aku potong tu dah hampir garisan penamat then bila dah sampai penamat ada cikgu cina berambut pendek cakap aku ke-2. Chup kejap, bila masa aku potong Rebecca (rumah merah). Mungkin sebab dah terlalu hampir dengan garisan penamat kut sebab tu aku tak perasan aku potong dia dan terlalu fokus pada lari. Anyway, rumah hijau ialah johan, kuning ke-2 dan biru ke-3. Nanti jap, bila masa pula Gayatri potong Rebecca ni? Kan bagus kalau ada orang rakam, boleh tengok ulangan. Aku risau juga bila tahu A Kong juga pelari ke-4 tapi aku rasa aku perlu lupakan tempat pertama. Kesian pula dengan rumah merah. Kenapa? Sebab sebelum tiba acara 4x100m perempuan tingkatan 6, Rebecca suruh aku bagi peluang dia menang sebab dia nak pingat. Aku pun cakap, tengok keadaanlah. Sorrylah yek, aku rasa aku tak boleh nak bagi peluang sebab ni acara berpasukan, kalau aku bagi peluang nanti kesian pula dengan 3 orang member aku tu, dia orang tu bukan ambil bahagian sangat, so kiranya ni adalah hadiah aku untuk 3 orang tu. Dalam acara individu pula, aku pun tak boleh nak bagi peluang sebab aku nak dapatkan untuk diri sendiri. Sorry yek. Then, aku pergi cari geng aku untuk bagi tahu kita dapat no. 2, dan sekali lagi aku dipeluk tapi kali ni oleh Aw Phui Wan. 3 orang ni x habis-habis puji aku. Please jangan puji lebih-lebih nanti aku lupa diri pula.
Then aku pergi jumpa cikgu Shuhaida di khemah rumah sukan yg belum dihias lagi. Cikgu Shuhaida juga rumah kuning. Dia cakap baguslah dapat no.2 dan cantik percaturan kita orang maksudnya kedudukan pelari. Nasib baik aku lari no. 4. Lepas tu kan, cikgu Shuhaida cakap ada budak form 5 nak ngorat aku. Ishh pleaselah, budak muda nak ngorat aku. Budak sebaya dengan aku pun aku tak pandang inikan pula budak form 5 tu. Aku tak tahulah siapa dan mukanya macam mana, cerdik ke handsome ke tapi tak kisahlah, yang pasti orang yg lebih muda dari aku bukan aku punya taste. Please take note.

Dah panjang sangat dah ni, sambung part 2 lah. Anyway gambar untuk hari Isnin dan Selasa tak ada sebab aku tak bawa kamera tapi hari Rabu ada. Jadi nantikan part 2 pada hari Jumaat, InsyaAllah. Baiklah, sampai di sini saja entry pada kali ini. Terima kasih kerana sudi membaca dan melawat. Harap terhibur dengan entry kali ini. Sekian.
Assalamualaikum...