Free Dragonball Z 5 Cursors at www.totallyfreecursors.com

Thursday, 11 September 2014

Kem 3 Hari 2 Malam Part 2

Assalamualaikum...
It's time for part 2.

Pada hari Sabtu 6/9/2014
Lepas Subuh, kami ada senaman pagi then breakfast. FYI, pinggan dan cawan kena bawa sendiri. Kita orang breakfast apa ek? Hurmm, aku tak ingat. Hahaha, yg aku tahu makan je. Then ada 3 orang lelaki dari bomba datang sekolah untuk ajar kawad kaki dan ikatan tali. Masa kawad kaki ni best juga sebab abang yg ajar tu memang best. Dia cakap masa kawad dia suka panggil orang macam-macam contohnya boroi, gigolo, bohsia, superman dan macam-macam tapi tu masa kawad je sebab dia cakap dia nak hafal nama orang susah sebab ramai sangat. Then boleh pula dia buat lawak, dia cakap dgn seorang budak perempuan melayu kalau tak silap aku Ayu namanya, abang bomba yg bernama ZamZam tu suruh dia buat kaki bentuk V nanti tak pasal-pasal pengsan then hari-hari dia kena bawa bunga pergi hospital. Isshh, gatal betul. Lepas tu kami lunch then solat zohor, yg ni aku ingat makan apa sebab lauk yg aku suka iaitu gulai ayam yg warna kuning tu dan terung masak cili ke merah ek? Hahaha, terung ni jadi favourite aku lah pula. Dulu tak suka tapi setelah mencuba untuk makan apa yg aku tak suka akhirnya suka juga. Bawang aku masih susah lagi tapi sudah mula makan-makan sikit. Tapikan, aku sakit hati betul masa lunch ni. Apasal? Aku baru je abis makan then cikgu cakap ada roti canai. Tak guna betul. Kalau aku tahu ada roti canai memang aku tak pandang nasi walaupun lauk kegemaran aku. Nak makan roti canai tapi perut dah penuh, tak boleh nak sumbat lagi. Ingat nak makan lepas solat zohor tapi masih lagi kenyang. Terpaksalah aku lupakan hasrat untuk makan roti canai. Goodbye roti canai. Tak ada rezeki aku untuk makan roti canai. Nama aku tak tertulis pada roti canai tu. Lepas tu seorang perempuan dan 1 lelaki orang dari Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) bagi ceramah pasal pertolongan cemas.

Lepas tu ada minum petang + solat asar then ada ikhtiar hidup. Kita orang kena bakar ikan dalam kumpulan. Setiap kumpulan dapat 2 ekor ikan. Masa untuk bakar ikan ni ada 1 jam. Masa bakar ikan tu, Redzuan dgn Misha sempat lagi discuss pasal sketsa malam ni. Aku kurang setuju sikitlah dgn sketsa sebab kena berlakon. Aku tak pandai betul nak berlakon ni. Dah lah watak aku tu seorang isteri, suaminya pula ialah seorang askar yg dilakonkan oleh Redzuan. Intan sebagai pembaca, Misha sebagai adik ipar aku, seorang lelaki cina dan 2 orang lelaki melayu sebagai penjajah dan Redzuan, Misha, 2 orang budak melayu perempuan sebagai tentera melayu dan ada lagi 1 watak perempuan, dia ni tak ada apa fungsi sangat tapi nasib baik ada dia. Sebab? Nanti aku cerita dgn lebih detail cerita aku ni macam mana.

15 minit terakhir around pukul 6.15, angin kuat tetiba hampir kesemua pelajar lelaki berlari termasuk Redzuan, lagi 3 orang lelaki group aku stay je. Aku pun pelik apasal ni? Tak akan angin kuat dah lari? Penakut betul. Ishhh, aku ni lambat pick up betul. Angin kuat maknanya nak hujan lah. Ramai budak lelaki dan perempuan jemur tuala dia orang. Tu pasal lah dia orang lari takut nanti tuala basah kena hujan tapi aku tak perasan pula ada perempuan lari. Mulanya cikgu suruh teruskan bakar ikan tapi angin sudah semakin kuat so cikgu suruh terus pergi kantin bawa ikan. Lepas hantar ikan tu, aku nampak Fazira dgn Alia dia orang cakap nak tengok khemah okay ke tak. Aku pun ikut dia orang. Abaikan ikan yg langsung tak masak tu. Hahaha. Sampai kat dewan terbuka. Huh! Cuba teka apa terjadi? Memang kita orang terkejutlah sebab khemah semua dah nak terbang. Jadi penyelamat khemah lah pula. Memang mencabar betul. Tak sangka kem pertama aku sebegini teruk. Aktiviti yg diadakan bosan tapi faktor cuaca yg mencabar. Kita orang 4 orang tanpa Fairuz yg sibuk dgn ikan terpaksa duduk atas khemah sebab tak nak bagi khemah terbang. Budak-budak lain pun habis kelam-kabut nak selamatkan khemah masing-masing. Khemah Amy dan Syanie dia orang dah ada tapi khemah sebelah kiri kita orang tak ada orang jaga, jadi aku dgn Alia pergi jaga khemah dia orang. Khemah siapakah? Budak form 6 melayu, aku tak kenal sangat dia orang ni, yg aku kenal Ayu dgn Wan Nurafiqah je. Nasib baik khemah aku ada beg umrah aku tu. Kalau tak memang terbanglah. Itulah maksud aku beg umrah ni berjasa. Then ada cikgu perempuan india suruh kita orang angkat khemah naik atas pentas. Di situ selamat sikit. Angkatlah khemah tu dgn beg-beg yg ada dalam khemah tu sekali. Masa ni Fairuz masih lagi tak muncul. Aisshh, sibuk pasal ikan ke cik adik. Aku yg tengah terketar-ketar yg teramat sangat terpaksalah angkat juga khemah. Aku memang tak tahan sejuk. Nampaknya aku ni memang tak sesuailah pergi ke negara sejuk. Tu lah bajet cool sangat tapi sejuk pun tak boleh tahan. Apalah aku ni, mengutuk diri sendiri. Hahaha. Teruk jugak hujan tu. Habis basah kita orang semua. Kita orang bukannya duduk tengah hujan pun, kita orang duduk dalam dewan terbuka kut, boleh kena juga hujan. Hujan kuat punya pasal habis kena tempias.

Kita orang harap sangat boleh balik malam tu juga tapi mana boleh balik lagi. Walaupun mood pelajar dah kurang baik tapi cikgu masih tetap nak adakan Malam Kebudayaan tu. Budak-budak semua macam dah tak ada mood + putus asa dgn cuaca. Tapi nak tak nak kena juga ikut arahan. Tapi sebelum Malam Kebudayaan tu, kita orang makan malam dan  mandi juga walaupun masih hujan + sejuk sebab  nak solat Maghrib dan Isyak. Selepas aku siap mandi, waktu ni lah wujud rasa kesian pada budak Shuhaila tu. Kenapa? Dalam toilet guru tu ada 3 tandas. Aku guna toilet hujung tapi aku tak pasti siapa guna toilet tengah. Lepas aku siap mandi, aku nak lap rambut, then toilet tengah tu baru siap mandi then Shuhaila masuk. Dia baru je masuk, budak belakang dia dah bising suruh dia cepat. Tak sampai 1 minit lepas tu, budak tu bising lagi suruh dia cepat. Aku pun binggung juga apasal ni? Budak tu tak suka Shuhaila ke? Shuhaila tu tak ada kawan ke sebab aku perasan dia asyik sorang-sorang. Mulanya, dia asyik ikut aku dgn member-member pergi sana sini lepas tu mungkin dia terdengar kita orang (bukan aku, aku hanya diam) mengutuk pasal dia. Sejak tu, dia tak ikut dah kita orang. Kesian pula aku tengok budak tu.Aku pun tak tahulah nak buat. Rasa bersalah pun ada. Ahh, dah lah abaikan. Sementara tunggu Isyak, ada seorang ustazah, dia bagi ceramah sikit untuk pelajar perempuanlah.

Then, Redzuan suruh berkumpul sebab nak berbincang + berlatih untuk saat-saat akhir. Terkejut aku tengok Redzuan masa tu. Badan dia penuh dgn daun-daun, semangat betul dia ni nak berlakon jadi askar. Bila aku tengok aku punya skrip, okay that's good sebab sangat pendek tapi aku kena feeling + kena panggil dia abang dan sayang. Oh tidak!!! Nak feeling aku tak pandai, nak panggil abang, bolehlah, tapi nak panggil sayang, jangan harap, itu untuk suami je okay. Aku pun cakaplah dgn Redzuan perkataan sayang tu nak buang huruf NG jadinya saya je. Haha. Dia pun macam nak tak nak je setuju. Ahh lantak, peduli apa, aku tetap tak nak panggil dia sayang. Hahaha. Nak aku bagi tahu ke apa aku punya skrip? Okay fine aku bagi tahu tapi yg mana ada perkataan saya tu sebenarnya sayang, okay. Anyway, berani betul dia panggil aku sayang. Aishh, benci betul.

"Abang, jaga diri elok-elok disana. Jangan lupakan saya." Aku.
"Sayangku Nabilah, abang pergi untuk melaksanakan tugas demi tanah air dan bla bla bla, (aku tak ingat skrip dia)" Redzuan.
"Baiklah abang, saya akan menanti kepulangan abang."

Aku pun ada tanya Redzuan nak feeling macam mana then dia cakap macam orang bercinta tapi aku jawab aku tak pernah bercinta. Dia pun macam tak percaya je then dia cakap baik betul aku ni bangga sekejap. Hahaha, aku tipulah. Sebenarnya pernah sekali tapi disebabkan aku malas nak bagitahu so aku cakap je lah tak ada tapi lepas tu dia ada tanya semula pasal aku pernah couple ke tak, so, aku mengaku jelah, sekali lepas tu malas dah nak bercinta. Apalah aku ni, seronok sangat layan drama korea sampai meleleh air mata tapi nak feeling cinta pun tak pandai. 

Lepas tu cikgu panggil kita orang pergi dewan tertutup sebab Malam Kebudayaan sudah nak bermula tapi tak ada orang pun pakai baju kurung, ni mesti hujan punya pasal termasuk aku. Hahaha. Then cikgu panggil ketua kumpulan untuk pergi cabut nombor giliran buat persembahan. Huh, syukur dapat nombor 6. Kalau nombor 1 memang payah lah. Sebelum kita orang punya giliran, kita orang layan dulu persembahan yg lain. kumpulan nombor 1 buat persembahan pertama. Best betul persembahan dia orang. Memang layak dapat tempat pertama, tapi dapat ke tempat pertama? Nanti aku bagi tahu siapa tempat pertama. Bila kumpulan entah keberapa dipanggil untuk buat persembahan ke-5, kita orang ke belakang dewan untuk berbincang lagi. Masa tengah berbincang tu nervous betul, terketar lutut aku beb. Bila group kita orang dipanggil, aku pun apa lagi, pasang muka bajet cool lah padahal dalam hati huh, rasa nak balik rumah je. Hahaha. 

Kita orang punya persembahan ni ada 2 scene je. Scene pertama ada 4 orang iaitu aku, Misha, Redzuan dan seorang perempuan yg aku cakap tak ada fungsi sangat. Kisahnya, scene pertama tu, aku dgn budak perempuan tu yg merupakan best friend aku dalam lakonan teman aku pergi hantar Redzuan dan Misha (berlakon sebagai lelaki) ke stesen kereta api sebab dia orang nak pergi berperang. Then aku pun cakap apa yg ada dalam skrip. Feeling? Hahaha, tak ada, Redzuan sorang je feeling. Then, Redzuan dan Misha tabik hormat kat aku then dia orang naik kereta api. Aku pun peluk budak perempuan tu kononnya menangislah. Hahaha. Dah tamat aku punya scene. Tapi kan sepatutnya aku mengandung tapi entah apasal dia orang buat aku tak mengandung pula. Okay tak apa, that's good. Lagi bagus. Berlakon suami orang pun budak dah usik, kalau mengandung lagi lah. Dan sepatutnya Misha tu anak aku dan Redzuan dan aku mengandung anak kedua tapi Misha ditukar jadi adik lelaki Redzuan.

Scene 2. Kita orang letakkan daun-daun kat atas pentas dan jatuhkan satu meja. Baru nampak macam real peperangan. Mulanya 4 orang askar melayu pergi meronda tapi tiba-tiba ada 3 orang penjajah datang. 2 orang lelaki melayu penjajah dan 2 orang perempuan melayu askar melayu mati. So, tinggal 2 orang askar melayu Redzuan dan Misha dan seorang lelaki cina sebagai penjajah yg bernama Liang Shang Hang. Kemudia Redzuan mati, penjajah habis peluru tapi dia ada pisau, Misha pula dia pandai silat (dia memang pandai silat pun), Misha buang senjata dia dan lawan dgn penjajah guna silat je. Si penjajah mati, Redzuan pula bangun balik pergi baring atas perut penjajah. Dah mati hidup balik. Adoih, nasib lah tu idea aku dan Misha. Then Misha pula feeling sedih sebab kematian abang dia. Yang penjajah ni pun satu, dah mati boleh pula cakap lagi. Konon nak buat lawak lah. Nasib baik penonton gelak. Bila aku fikir balikkan, group kita orang yg paling banyak feeling. Ada 3 feeling kut, sedih, serious dan lawak. Yang lain ada 2 atau ada 1.

Dah habis persembahan kita orang, then layan pula persembahan lain. Cikgu pun ada cakap dia bangga dgn persembahan semua orang. Sebab kita orang mana ada masa nak practice sebab penuh dengan macam-macam program + masa yg singkat, cikgu pagi tajuk pada malam hari Jumaat dan kita orang kena buat persembahan pada Sabtu malam tapi hasilnya very good.  Lepas tu ada makan-makan tapi aku tak nak makan sebab nak tidur. Khemah semua dah habis runtuh, so macam mana? Pelajar lelaki tidur di dewan tertutup, pelajar perempuan islam tidur di surau dan pelajar perempuan bukan islam tidur di kantin untuk cikgu yg sudah siap dibina tapi dinding masih belum di cat. Time nak tidur ni aku memang bengang betul. Aku rasa sejak aku masuk SMKM ni, inilah kali pertama aku tunjukkan kemarahan aku. Sebelum ni kalau aku marah aku tahan je tapi kali ni aku lepas tapi tak lepaskan semua, lepaskan sikit je. Apa yg membuatkan aku marah. Budak perempuan asyik keluar masuk surau tapi pintu tak reti nak tutup dah lah kat luar ada lelaki melayu tengah makan + borak. Budak-budak lelaki tu pula betul-betul duduk di meja depan pintu surau. Memang boleh nampaklah apa perempuan buat dalam surau. Aku memang bengang betullah. Sama ada perempuan ni tak tahu malu atau lelaki yg bodoh. Kenapa? Perempuan ni tak tahu nak tutup pintu ke? Kalau tak tahu baik cabut je tak payah ada pintu. Dah tahu ada lelaki lepak kat depan surau tak reti nak tutup pintu ke. Yang lelaki ni pun satu, dah tahu perempuan tidur kat dalam surau yg korang pergi makan depan surau tu apasal? Kantin besar kut, apasal depan surau juga korang nak makan. Last-last aku bengang, aku bangun sambil cakap "memang ada orang nak kena aku punya penampar ni!", then aku pergi tutup pintu tapi aku hempas pintu kuat-kuat. Tapi masih juga tak reti nak tutup pintu. Member-member aku semua suruh aku tidur je sebab mata aku dah merah tapi aku rasa tak tenang nak tidur.

Lepas tu aku dengar ada budak cakap yg budak lelaki sudah kena halau aku pun cabut tudung, tarik selimut tutup muka tidur. Lepas tu Fazira cakap kena ubah kedudukan, okay fine, aku menurut perintah. Lepas tu aku pun bersedia untuk tidur lagi. Tak lama kemudian aku dengar Fairuz cakap nak kena ubah kedudukan lagi tapi dia takut nak kejut aku. Aku pun terus bangun je sebelum dia kejut aku. Maaflah yek kalau buat korang takut. Waktu aku tidur pukul 10 malam tapi kalau pukul 11 malam aku akan mula bad mood kiranya waktu tu jangan buat silap sikit pun dgn aku. Kalau tak buat silap tak apa, kemarahan aku tak akan meletus tapi kalau buat silap memang aku marah. Kiranya waktu tu memang tak aktif bagi aku. Korang nak cakap something, aku lambat proses, atau korang mintak aku bagi idea, idea tak boleh keluar atau korang nak buat lawak, aku mungkin gelak atau mungkin tak. Aku ni kalau tidur lewat dibahagikan kepada 2. Apakah? Maksudnya, aku akan tidur lewat sama ada atas keinginan aku sendiri contohnya kadang-kadang ada adik-beradik nak balik rumah sampai mungkin pukul 12 atau 1 pagi, so, pukul 11 aku tak bad mood. Lagi satu pula aku akan tidur lewat apabila disuruh/terpaksa contohnya macam kem ni lah. Masa daftar hari Jumaat tu, kita orang diberi jadual dalam jadual tu tulis tidur pukul 12, then aku dah warning member aku awal-awal, pukul 11 malam aku bad mood. Kalau disuruh/dipaksa ni lah pukul11 malam aku akan bad mood.

Oh ya, ada lagi satu benda. Sepatutnya pelajar perempuan bukan Islam tidur di kantin tapi kita orang bawa seorang budak sarawak yg bernama Rebecca (tak pasti ejaan macam mana) masuk tidur dalam surau. Macam mana kita orang bawa dia masuk? Senang je. Bagi dia pakai tudung, masuk je terus pura-pura tidur. So tak ada orang perasan. Tapi aku rasa mesti ada yg perasan. Masa tu aku teringat pula kat member aku iaitu Elvyianah. Dia pun nak join juga kem ni tapi dia ada hal. Kalau dia join adakah kita orang akan bawa dia masuk surau juga? Kalau aku mestilah nak bawa dia masuk tapi tak tahulah member aku yg lain. Malam ni aku dapat tidur mati, tak ada bunyi dengkur lagi oh yeah. Aku tidur around pukul 12 malam dan bangun pada 5.30 pagi. Alamak bangun lambatlah pula. Semua budak bangun lambat. Letih punya pasal lah ni. Tak lama lepas tu, ada seorang ustazah masuk surau, dia pelik apasal tidur dalam surau. Kita orang pun bagitahu lah hujan lebat. Lepas tu aku tengok sekeliling, kita orang ni macam mangsa banjirlah pula. Hahaha.

Baiklah, sampai di sini saja entry pada kali ini. Nantikan part 3. Terima kasih kerana sudi membaca dan melawat. Harap terhibur dgn entry kali ini. Sekian.
Assalamualaikum...