Free Dragonball Z 5 Cursors at www.totallyfreecursors.com

Sunday, 8 June 2014

Aki & Tok Family Day part 2

Assalamualaikum...
Apa yg berlaku pada keesokan harinya? Jom ikuti kisah selanjutnya.

Pada hari Ahad, 1/6/2014.
Pagi tu kami breakfast makan roti canai dan macam-macam lagi makanan yg dihidangkan tapi aku cuma makan roti canai je sebab sedap. Entah berapa banyak roti canai aku sumbat dalam perut. Lepas tu tak sangka ada juga congo bars dan brownies yg di buat oleh Angah. Ramai juga yg cakap sedap dan bertanya siapa yg buat. Lepas tu mulalah tanya Angah macam-macam soalan pasal kek-kek. Wah, wah, kat sini pun nak berbusiness juga. Dah siap breakfast, sudah tiba masanya untuk bersukaneka. Sepatutnya sukaneka ni diadakan pada hari semalam tapi disebabkan hujan, maka di tunda pada hari esok. Sebelum tu kami dipecahkan kepada 4 warna rumah iaitu kuning, hijau, merah dan biru. Jadi aku rumah apa? Adakah kuning lagi? Well, aku sangat berharap aku adalah rumah kuning tapi aku rumah hijau. Tapi tak apa, mari buat yg terbaik untuk rumah sendiri. Dalam rumah hijau yg aku kenal ada abang Hanis, Amir, Husna Humaira, CuNa, Noah dan Fauzi (sepupu, anak Mak Tam). Ketua rumah hijau ialah abang Hanis. Cara abang Hanis dipilih sangat lawak. Ada seorang mak cik mula-mula tanya Amir umur berapa. Amir jawab 15 tahun. Lepas tu mak cik tu tanya pula abang Hanis umur berapa. Bila abang Hanis jawab 21 tahun, terus mak cik tu cakap, hah, awak jadi ketua. Tak pasal-pasal abang Hanis jadi ketua. Lepas tu kami disuruh buat sorakan rumah masing-masing. Sambil bersukaneka tu, pertandingan memakai kain pelikat dan batik juga diadakan. Kiranya, memakai kain pelikat atau batik ketika bersukaneka. Cara memakai kain pelikat atau batik tu kena kreatif sebab akan ada pemenang. First time in my life, aku pakai kain batik, mulut aku pula asyik sebut kain pelikat, padahal dalam otak fikirkan kain batik. Kain batik tu pun my mom yg pakaikan. Okay, sebelum sukaneka bermula, kenalah warm dulu.  Okaylah, jom layan gambar. Klik gambar untuk gambar yg lebih besar.

 Rumah hijau.
 Rumah biru.
 Rumah merah.
Rumah kuning.

Banyak acara sukaneka ni tapi aku cuma tengok 2 acara je. Acara seterusnya aku lari. Acara pertama ialah bowling kelapa, perlukan 9 orang pemain, 3 orang kanak-kanak, 3 remaja dan 3 dewasa. Acara ni aku tak join sebab aku ambil gambar. Acara kedua pula kena basahkan kain then masukkan air dalam botol. Acara ni aku join. Lepas tu aku lari pergi minum. Masa minum tu ternampak ada Angah, 3 orang anak saudara dan abang Helmi. Borak sekejap dgn Angah. Lepas tu aku tanya tak nak buat ke kraf ke? Kraf apa? Actually sebelum sukaneka, aku dan Safiyyah dan pergi buat kraf di tempat yg sama semasa pertandingan mewarna. Mula-mula kraf tu tak buat sebagai pertandingan, cuma buat suka-suka sebab sudah tak cukup masa. Tapi tiba-tiba di jadikan pertandingan pula. Cuma untuk budak je okay. Aku tak buat tapi aku tolong Safiyyah sikit-sikit. Aku nak sangat buat kraf tapi aku tak tahu nak buat kraf apa. Okay lepas tu Angah cakap boleh juga. So, kita orang ke tempat buat kraf. Then, Angah cakap, beliau pun tak tahu nak buat apa. Last-last kita orang tolong Sarah dan Amirah buat kraf. Aku pun buat juga tapi, hahahaha, malaslah cakap. Jom layan gambar.

 Get ready kids !!!
 Oh yeah, abang vs adik iaitu my dad vs Mak Tam.
 Abang macho nak tunjukkan cara sebenar main bowling. Semua orang focus to me okay. Mamat ni selalu lepak kat bowling, mestilah pro kan?
 Menonton je lah.
 Melepak je lah.
 Tuan-tuan dan puan-puan, memperkenalkan inilah pemilik Deruan Damai, Aki Cik dan Tok Cik.
Generasi kedua !!! Yang pakai kain biru di kepala tu lah Tok aku, iaitu ayah aku punya mak. Di sebelahnya ialah Tok Teh dan Tok De.
Acara ni aku masuk. Jurugambar ialah my dad.
Angah membantu Amirah buat kraf bentuk aiskrim.
Yang besar tu Sarah punya, yg kecil tu aku punya. Aku buat pin tudung tapi macam tak seberapa nak jadi je.
Snooker time.
Budak ni asyik menyibuk kat tempat snooker ni, mesti teringin nak main. Maaflah yek Safiyyah, anda masih kecil, tak sesuai lagi main snooker.

Jom tengok gambar sekeliling Deruan Damai. Sudah banyak perubahan.



 Tengok gambar kedua. Azim pun selalu main snooker kat Starmall dan di laptop. Style dia nampak macam pro tapi tak delah pro mana. Biasa-biasa je. Mulut dia je yg berlagak.

Lepas habis sukaneka, kini tibalah masa untuk memberi hadiah. Masa bagi hadiah ni yg best. Apasal? Dekat ruang makan tu ada 2 meja besar dan 1 meja kecil. 1 meja besar ada ZaiNurul family, lagi 1 meja besar aku tak ingat sama ada Kerdau clan atau Kelulut clan, dan meja kecil pula bercampur, ada juga ZaiNurul di meja kecil tu. Memang bertuah betul kita orang ZaiNurul ni. Kenapa? Sebelum pemenang macam-macam pertandingan diumumkan, ada teka-teki perkataan Temerloh dan cabutan bertuah. Yang ni lah yg ZaiNurul bertuah. Daripada 4 teka-teki perkataan Temerloh, kita orang dapat 3 hadiah. Yang jawab tu ialah Amir, aku dan Alang. Itu pun di bantu oleh Tok Encik, ayah dan mak. Sampaikan sepupu ayah yg bernama Mak Cik Naei, suruh kita orang bagi peluang pada orang lain untuk jawab perkataan terakhir. Kalau tak ada orang boleh jawab baru ZaiNurul boleh jawab. Orang lain pun macam tak puas hati tapi tak adalah marah-marah. Ayah aku pun cakap, kita orang, orang Temerloh lah, mestilah boleh jawab. Cabutan bertuah pun kita orang bertuah juga. Sepatutnya hadiah cabutan bertuah ni untuk pertandingan memancing tapi tak ada orang pun yg dapat ikan maka jadilah hadiah cabutan bertuah. Ada 5 sampul berisi duit dan di cabut oleh generasi kedua. Ada sebuah balang berisi nama semua orang, nama siapa yg di cabut maka dia lah yg dapat. Daripada 5 sampul tu, ZaiNurul dapat 3. Nama siapakah yg dicabut? Nama my mom dan nama 2 orang anak saudara aku iaitu Husna Aliya dan Amirah Hannani. Orang lain pun macam tak puas hati juga. Bertuah sungguh keluarga ZaiNurul ni kan. Kita orang pun tergelak gembira lah. Tak sangka bertuah sungguh kita orang. Cabutan bertuah belum habis lagi. Ada lagi satu hadiah yg dibalut, dalamnya ada ice cream maker. Siapakah yg dapat? Mestilah keluarga yg bertuah lagi dapat. Nama abang Hanis di cabut. Sekali lagi kita orang tergelak sakan.

Okay, sekarang tiba masanya untuk umumkan pemenang. Untuk acara sukaneka, keseluruhan pemenang ialah rumah hijau tapi tak ada hadiah. Johan pertandingan mewarna pula ialah Safiyyah Aqilah. Kembang hidung anak saudara aku ni. Kita orang pun tak sangka dia menang. Tak sia-sia dia beria-ia dan paling lambat. Good job niece, I know you can do it. Sekali lagi Safiyyah menang pertandingan buat kraf tapi nombor 3. That's good. Bila aku tanya dia siapa yg tolong dia, dia cakap tak tahu. Tak guna betul. Aku yg bersusah payah tolong dia tapi dia boleh pula cakap tak tahu siapa tolong dia. Aisshhh, kurang asam betul. Nasib baik budak kecil kalau tak memang aku belasah. Pertandingan kain batik jatuh pada Cik Zai (mama Nana) dan kain pelikat pula jatuh pada Afif dari Kelulut clan. Juri untuk pertandingan memakai kain pelikat dan batik ni ialah Tok, Tok Teh dan Tok De. Seterusnya, ialah pertandingan slide show. Tempat ketiga aku sudah lupa siapa, tapi tempat kedua pula kalau tak silap aku Damansara clan yg menang iaitu Aki Cik. Jadi siapakah Johan? Hehehehe, mestilah Sentang clan. Siapalah agaknya yg buat slide show untuk Sentang clan yek? Tapi yg ambil hadiah tu kak Am, beliau ke yg buat? Entahlah tak kisahlah, yg penting Sentang clan menang. Then, johan pertandingan ice breaking + musang berjanggut + menara paling tinggi ialah kumpulan Teh iaitu kumpulan keempat. Kedua dan ketiga aku sudah lupa. Sekarang tiba masanya untuk umumkan johan keseluruhan pertandingan. Siapakah? Siapakah? Siapakah? Adakah rumah aku? Tak tapi ianya adalah rumah yg aku nak sangat masuk iaitu rumah kuning. Oh yeah, kumpulan ayah aku menang. Masa sukaneka rumah kuning adalah tercorot tapi Mak Teh Ain (Anak Aki Cik) cakap, rumah kuning ni banyak di bantu oleh kanak-kanak dalam pertandingan mewarna dan kraf. Safiyyah rumah kuning ke? Taklah, Safiyyah rumah biru dan Sarah rumah merah. Aku tak ingatlah rumah lain dapat nombor berapa.

Lepas tu kita orang lunch. Tapi perut aku kenyang lagi. Tak ada mood nak makan nasi. Tetiba aku nampak masih ada lagi roti canai. Hahahaha, apa lagi makan roti canai lagi lah nampaknya. Orang makan nasi, aku pula makan roti canai. Sesat betul. Sambil-sambil makan tu, kita orang melayan slide show dari Kelulut clan. Kelulut clan ni ialah keluarga Aki Teh. Beliau masih hidup tapi tak dapat nak join sebab masalah kesihatan. Oh yeah, actually entry Aki & Tok Family Day part 1, aku ada cakap Mahmud clan, sebenarnya aku salah, ianya adalah Awah clan. Dan lagi satu benda yg aku terlupa. Pada 31/5/2014, adalah hari jadi Aki Cik. Kita orang sambutnya pada waktu malam semalam, selepas dinner sebelum aktiviti beroyat perdana. Lepas lunch, kita orang semua berbincang sama ada nak buat lagi tahun depan pada tarikh yg sama iaitu pada hari jadi Aki Cik. Jadi keputusan yg masih tak comfirm lagi. Lepas tu lantik AJK untuk tahun depan. Siapakah AJK? Bertuah dapat banyak hadiah punya pasal inilah jadinya. Ayah aku dipilih jadi AJK. Peninglah kepala ayah aku nanti. Don't worry ayah, ayah kan ada banyak askar. Askar yg aku maksudkan tu ialah anak-anak ayah. Semua orang pilih ayah aku sebab ZaiNurul dapat paling banyak hadiah. Ahhh, dengki. AJK kedua pula Afif dari Kelulut clan dan kak Am untuk bahagian kanak-kanak. Lepas tu sambut birthday juga tapi aku tak ingat siapa, kalau tak silap aku ada 3 orang. Akhir sekali, ucapan terakhir dari Aki Cik. Then, beliau tanya ada nak tambah apa-apa ke, ada apa-apa yg tak cukup, tak puas pasal Deruan Damai, nak bagi cadangan pun boleh. Tapi tak ada orang pun yg bagi response, last-last ayah yg dipilih suruh bagi cadangan sebab dapat banyak hadiah. Apakah yg ayah aku cakap? Kolam untuk kanak-kanak ada tapi untuk orang besar tak ada, so, please do something about it. Yeah, something like that lah ayah aku cakap. Tok Cik pun ada cakap sikit. Lepas tu bersurai, sudah boleh balik. Family Day untuk tahun ini tamat sudah bah.

Lepas tu kita orang kemas barang-barang kemudian bersiap untuk ke rumah Along di Semenyih sebab nak tengok anak saudara yg ke-6 yg bernama Zainul Hadif Syahmi bin Zainul Anuar Husni. Panggil beliau Hadif atau Syahmi? Jawapannya Hadif. Masa kat rumah Along tu kita orang borak-borak then ayah pun cerita semula pasal Pak koyot (musang). Sekarang barulah aku faham cerita Pak Koyot tu. Patutlah semua orang gelak je. Ayah cakap tu cerita rekaan arwah aki. Abang De pula cakap, setiap kali arwah aki bercerita mesti akan start dgn perkataan 'Andelah' yg bermaksud adalah dan di akhiri dgn 'jatuh tergolek lalu mati'. Ayah cakap Pak Koyot ni ada 2 versi. Versi pertama Pak Koyot ni mati, versi kedua pula tak mati tapi masuk hospital. Macam mana boleh ada versi kedua ni? Kisahnya, arwah aki bercerita pada adik-beradik ayah semasa kecil dulu. Masa arwah aki sudah habis bercerita sampai jatuh tergolek lalu mati, Cik Zai cakap dia tak mati sebab masuk hospital. Kenapa Cik Zai cakap macam tu? Sebab masa tu kaki Cik Zai patah masuk hospital. Begitu lah kisahnya. Malam tu, kita orang pergi ke Univeristi Malaya untuk jemput Hakim kemudian balik ke Mentakab semula.

Baiklah, sampai di sini sajalah entry pada kali ini. Terima kasih kerana sudi melawat dan membaca. Harap terhibur dgn entry kali ini. Sekian.
Assalamualaikum...